Langs de A73 bij Linden en Vianen komt een nieuwe geluidswal. Een kans om geluidsoverlast aan te pakken én duurzaamheid te stimuleren. Maar die kans wordt niet benut. Het heeft bovendien jaren geduurd voordat er überhaupt een voorstel op tafel lag,en nu blijkt dat het plan nog eens 15 jaar nodig heeft om volledig gerealiseerd te worden. In een tijd waarin snelheid en slimme, duurzame oplossingen hard nodig zijn, is dat nauwelijks uit te leggen.
Er komen geen zonnepanelen op de wal, geen luchtzuiverende coatings, geen groene beplanting zoals klimop of haagbeuk die fijnstof opvangt. Terwijl elders wél wordt gekozen voor slimme combinaties. Denk aan Solar Highways in Uden: een geluidsscherm met dubbelzijdige zonnepanelen en €1,4 miljoen LIFE-subsidie. In Alkmaar leverde €900.000 EFRO-bijdrage een energieleverend scherm dat 400 huishoudens van stroom voorziet. Eindhoven combineert langs de A2/N2 zonne-energie, ecologie en Europese steun. Er ligt hier een extra kans: de wal koppelen aan de Maaslijn van de NS, zodat lokaal opgewekte stroom direct slim benut kan worden en netcongestie wordt beperkt.
Het is tijd voor visie en lef: ga terug naar de tekentafel en maak van deze geluidswal een voorbeeldproject waar de regio trots op kan zijn.
Han van Oort
Cuijk